Rejs - praktyczne informacje
Rejsy  / Praktyczne informacje / Praktyczne informacje / W trakcie rejsu

W trakcie rejsu

Odprawa w porcie - proces zaokrętowania

Odprawa w porcie odbywa się w terminalu rejsowym, wskazanym w dokumentach podróży. Wejście na statek rozpoczyna się na ok 4 godziny przed wypłynięciem. Szczegóły zawarte są w dokumentach podróży. Należy stawić się w porcie najpóźniej 2 godziny przed wypłynięciem statku. Przybycie do portu w określonym czasie jest bardzo istotne, ponieważ statek odpływa o wyznaczonej godzinie, nie czekając na spóźnionych podróżnych.„Check-in” zamykany jest natomiast na godzinę przed wypłynięciem. Przy zaokrętowaniu należy okazać dokument tożsamości (paszport) oraz dokumenty podróży. Pasażerowie proszeni są o dokładne oznaczenie bagażu. Specjalne zawieszki dostarczane są wraz z dokumentami podróży lub wydawane są w porcie. Należy czytelnie wypełnić naklejkę bagażową wpisując drukowanymi literami: imię i nazwisko, nazwę statku, numer kabiny, datę i port zaokrętowania, ponieważ bagaże w porcie odbierane są od pasażerów i dostarczane bezpośrednio do kabiny przez obsługę portu (obsłudze portu zwyczajowo przekazuje się 1 USD napiwku za wniesienie bagażu).Serwis bagażowy wliczony jest w cenę rejsu. Po wejściu na pokład i otrzymaniu karty pokładowej (płatniczej) pasażerowie mogą od razu udać się do swoich kabin.

Recepcja i gazetka pokładowa

Personel statku posługujący się językami: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim i hiszpańskim udziela pasażerom wszystkich potrzebnych informacji. Każdego wieczoru do kabiny dostarczana jest gazetka pokładowa, w której podawane są ważne informacje dotyczące kolejnego dnia rejsu: szczegółowy program dnia, godziny posiłków, informacje o wycieczkach fakultatywnych, zajęciach sportowych i rozrywkowych, repertuar filmowy, godziny otwarcia sklepów, salonów piękności, masażu i fitness, siłowni, punktów usługowych, barów, kasyna, godziny rozpoczęcia wieczornych spektakli itp. Gazetka wydawana jest w kilku wersjach językowych (nie jest wydawana w języku polskim).

Opieka Medyczna

Na wszystkich statkach znajduje się centrum pomocy medycznej. Godziny jego otwarcia podane są w recepcji i gazetce pokładowej. Wizyta lekarska jest płatna, a jej koszt zwracany przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe wyłącznie na podstawie oryginałów dokumentów wystawionych przez lekarza. Osoby stale zażywające leki, powinny zabrać wystarczający ich zapas, gdyż mogą być niedostępne na statku (leki prosimy umieścić w bagażu podręcznym).

Płatność na statku

W pierwszym dniu rejsu, podczas zaokrętowania, pasażerowie otrzymują plastikowe, imienne karty elektroniczne, które są kartami identyfikacyjnymi oraz kartami płatniczymi ( na niektórych statkach również „kluczami” do kabin). Na kartach tych sumowane są wszystkie wydatki, jakie gość poniesie podczas rejsu np. za alkohol, usługi SPA czy wycieczki fakultatywne. Karta płatnicza jest jedynym środkiem płatniczym na statku. Waluta obowiązująca na statku jest podana w opisie statku. Należność reguluje się ostatniego dnia rejsu w banku, kartą kredytową (najczęściej honorowane karty to VISA, Eurocard, Mastercard, American Express lub Diners, karty kredytowe należy zarejestrować zaraz po zaokrętowaniu), bądź gotówką. Jeżeli pasażerowie zdecydują się na zapłatę gotówką, konieczne jest wpłacenie na początku rejsu depozytu. Prosimy zaopatrzyć się w waluty krajów, będących na trasie rejsu.

Napiwki

Tradycją morskich wycieczek jest wręczanie napiwków załodze statku. Napiwki rozdzielane pomiędzy stewarda zajmującego się Państwa kabiną oraz kelnera i asystenta kelnera. Napiwki dla personelu statku nie są wliczone w cenę rejsu. Wysokość napiwków i waluta, w jakiej są one płatne, uzależnione są od linii żeglugowej i wynoszą od 10 USD lub od 8,00 EURO na dzień na osobę. Dla Państwa komfortu i wygody poszczególne firmy sugerują w swoich warunkach wysokości kwot napiwków. Napiwki są automatycznie naliczane na kartę płatniczą pasażerów i płatne są pod koniec pobytu na statku. Napiwki są obowiązkowe dla wszystkich linii żeglugowych. Napiwki za serwis w barach (ok. 15 %) są doliczane automatycznie do każdego rachunku.

Ubiór obowiązujący na statku

W ciągu dnia na statku panuje całkowita dowolność ubioru. Zalecamy zabrać wygodne stroje i obuwie, jak również ciepłe rzeczy ze względu na chłodne wieczory na morzu i klimatyzację na pokładzie statku. Prosimy pamiętać o nakryciu głowy, okularach przeciwsłonecznych, stroju sportowym i kąpielowym. Na wszystkich statkach zabronione jest przychodzenie do restauracji w strojach kąpielowych. Wieczorami goście są proszeni o nieco bardziej elegancki ubiór (bez krótkich spodenek i T-shirtów). Ze względu na elegancki charakter kolacji goście proszeni są o stosowny ubiór, zwłaszcza podczas uroczystych kolacji z udziałem kapitana. Informacje o zalecanych strojach na kolejne wieczory umieszczane są w gazetce pokładowej.

Uroczyste kolacje podczas rejsu

W trakcie rejsu przewidziane są uroczyste kolacje:

  •           jedna, na dwa lub trzy dni po rozpoczęciu rejsu (kolacja kapitańska),
  •           druga, na dwa lub trzy dni przed końcem rejsu (kolacja pożegnalna),

(na rejsach do 5 nocy - jedna kolacja, powyżej 5 nocy - dwie uroczyste kolacje)

Linie żeglugowe proszą o elegancki strój podczas tych uroczystych wieczorów - u Panów: koszula, krawat, marynarka, garnitur, a u Pań: elegancki kostium, wieczorowa suknia. Załoga statku stawi się w odświętnych mundurach. Posiadanie ww. stroju jest konieczne, aby wejść na uroczystą kolację. Istnieje możliwość wypożyczenia na statku smokingu na 1 wieczór (jednak ilość smokingów w danym rozmiarze jest ograniczona) - cena około 60 USD. Jeśli goście nie będą mieć ochoty na tego typu kolację, mogą udać się na bezpłatny posiłek do innej restauracji.

Posiłki na statku

Cena każdego rejsu zawiera: trzy posiłki dzienne, przekąski w cciągu dnia i bufet lub przekąski o północy. Na statkach posiłki podawane są w restauracjach, bufetach i barach (dla niektórych restauracji a'la carte wymagana jest wcześniejsza rezerwacja. Przy niektórych rezerwacjach pobierana jest opłata rezerwacyjna ok. 10-25 USD/os). Śniadanie i lunch można zjeść w bufecie (stoły szwedzkie) lub restauracji (w określonych godzinach). Kolacje serwowane są wyłącznie w restauracji – na większości statków w dwóch turach. Godziny posiłków ustala dyrekcja statku w zależności od godziny wypłynięcia z danego portu. Przykładowe godziny posiłków: śniadanie w porcie 8:00, śniadanie na morzu 9:00, lunch 13:30, kolacja I tura 18:30, II tura 21:00. Stoliki przydzielane są w recepcji zaraz po zaokrętowaniu.  W głównej restauracji pasażerowie mają wyznaczone godziny posiłków oraz stoliki. Wyjątek stanowi linia NCL, gdzie nie ma przypisanych stolików. Między głównymi posiłkami podawane są przekąski, podwieczorek i bufet lub przekąski o północy. Napoje serwowane do śniadania i w bufetach samoobsługowych (woda, herbata, soki) są w cenie rejsu. Napoje gazowane i alkoholowe zamawiane w barach i do posiłków są dodatkowo płatne. Na wszystkich statkach obowiązuje zakaz spożywania własnych napojów alkoholowych. Restauracje na wszystkich statkach objęte są zakazem palenia.     

Posiłki dostarczane do kabiny

Przez 24 h do dyspozycji gości jest obsługa room service. Wyjątek stanowi armator Costa Cruises, która na życzenie przynosi do kabiny drobne posiłki np. kawę, owoce, napoje, desery, kanapki. Ponadto do godziny 9 lub 10 rano można zamówić śniadanie kontynentalne do kabiny.

Specjalne diety

W restauracjach dostępne są posiłki wegetariańskie, dietetyczne, koszerne. Specjalne życzenia dotyczące posiłków należy zgłaszać w momencie dokonywania rezerwacji.

Schodzenie na ląd

Statek w każdym porcie zaokrętowany jest w konkretnym przedziale czasowym (według miejscowego czasu). Konieczny jest powrót na pokład przed wyznaczoną godziną odpłynięcia, aby statek nie odpłynął bez pasażerów. Goście zobowiązani są powrócić na statek we wszystkich portach pośrednich przynajmniej na 30 minut przed planowaną godziną wypłynięcia. Przy zejściu na ląd można bezpłatnie zabrać ze sobą ręczniki kąpielowe z logiem linii żeglugowej. Ręczniki należy przynieść z powrotem na statek.

Wycieczki fakultatywne

Podczas rejsu organizowane są interesujące wycieczki fakultatywne (płatne indywidualnie) pozwalające poznać najciekawsze zabytki i miejsca charakterystyczne dla okolicy portu, do którego zawija statek. Wykaz i ceny wycieczek zostaną przedstawione zaraz po zaokrętowaniu, a zapisy przyjmuje biuro wycieczkowe znajdujące się przy recepcji. Ceny wycieczek zawierają wstępy do zwiedzanych obiektów, a w cenie wycieczek całodniowych wliczony jest lunch. Dzieci mają zniżki w granicach 30%.

Internet

Na statkach istnieje możliwość korzystania z internetu w kawiarence internetowej. Na niektórych statkach możliwe jest podłączenie do internetu w kabinie. Korzystanie z internetu jest odpłatne.

Elektryczność

W kabinach znajdują się gniazdka o napięciu 110V lub 220V. Na niektóre statki zalecane jest zabranie w podróż specjalnych wtyczek tzw. przejściówek.

Choroba morska

Występuje ona niezmiernie rzadko. Na statku wydawane są skuteczne tabletki zależnie od potrzeb pasażerów (w recepcji lub punkcie medycznym). Tabletek nie należy przyjmować profilaktycznie, ale wyłącznie po pojawieniu się objawów choroby.

Usługi pralnicze na statku

Na statku istnieje możliwość oddania rzeczy do prania - odpłatnie. Na niektórych statkach znajdują się pralnie samoobsługowe. Koszt prania to ok. 2 USD, koszt suszenia to ok. 2 USD, saszetka z proszkiem to ok. 1 USD.

Palenie tytoniu na statku

Na statkach można palić papierosy w kabinach, klubach i na otwartym pokładzie. W niektórych lokalach są specjalnie wydzielone miejsca dla osób palących. Zakaz palenia obowiązuje w restauracjach i teatrze.

Koniec rejsu i zejście ze statku - proces wyokrętowania

W przedostatni dzień goście otrzymują do kabin kolorowe zawieszki na bagaż. W gazetce pokładowej zawarte są informacje o kolorze zawieszek i związanych z tym godzinami zejścia ze statku. Np. kolor czerwony oznaczać może zejście ze statku o godz. 8:00 (lub innej wskazanej w gazetce). Zawieszki w danym kolorze należy przywiesić na bagaż i do północy wystawić walizki przed drzwi kabiny. Jeśli do kabiny zostaną dostarczone zawieszki niewłaściwego koloru, należy udać się do recepcji w celu ich wymiany. Obsługa statku zabiera bagaże na ląd. W porcie bagaże są do odbioru w specjalnie wydzielonych miejscach zgodnie z kolorem zawieszki.
Przed opuszczeniem statku goście zobowiązani są przy odprawie przedstawić urzędnikowi dowód tożsamości - paszport oraz wypełnioną deklarację - Customs Declaration Form.

Serwis kabinowy

Kabiny są sprzątane dwa razy dziennie. Wymieniane są ręczniki, a na życzenie pościel. Serwis ten jest wliczony w cenę rejsu.

Nowożeńcy

Poszczególne linie proponują dla nowożeńców zniżki lub niespodzianki w trakcie rejsu.

Nie znalazłeś oferty dla siebie? Skontaktuj się z nami. Nie znalazłeś oferty dla siebie? Skontaktuj się z nami.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookie. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz zmienić w ustawieniach Twojej przeglądarki.
Zamknij